Naturturismföretagen satsar tillsammans med Adventure Travel Trade Association på att öka svenska natur- och kulturturismföretagares möjligheter på den nationella och internationella marknaden.
– Tillsammans kan vi påverka och utveckla branschen och skapa förutsättningar för mer och bättre affärer för våra medlemmar och partners. Och ökad synlighet för svensk natur- och kulturturism, säger Johan Engström, Naturturismföretagens generalsekreterare.
Adventure Travel Trade Association (ATTA) är den ledande internationella organisationen för hållbar, global naturturism med uppdraget att främja hållbar naturturism. Det görs till exempel genom olika event, utbildningar, lobbying och framtagande av olika rapporter.
Naturturismföretagen är sedan januari i år medlemmar i ATTA.
– Det är mycket värdefullt för oss att vara en del av deras nätverk och inte minst att vi, som deras motsvarighet som branschorganisation i Sverige, tillsammans arbetar för att stärka positionerna för natur- och kulturturism. Det innebär också att vi som branschorganisation, och då indirekt genom våra anslutna företag och samarbetspartners, får ökat synlighet internationellt genom deras kanaler säger Johan Engström.
Genom avtalet ges också föreningens medlemmar och partners möjlighet till medlemskap i ATTA till en förmånlig kostnad under innevarande år.
– Detta ger goda möjligheter att hitta internationella samarbeten med researrangörer, agenter, media och inte minst få möjligheter till kompetensutveckling, erfarenhetsutbyte, skapa goda internationella relationer som gynnar företagandet, både på kort och lång sikt. Det är ju så med relationer; de behöver skapas, odlas och fördjupas för att bära frukt, säger Johan.
Ett paradigmskifte
Turism är en betydande del av Sveriges samlade export. Andelen turism i relation till den totala exporten har under de senaste fem åren ökat från 4,9 procent (2013) till 6,4 procent (2018) och är en snabbt växande exportnäring i Sverige. Efter pandemin har nu näringen återhämtat sig och visar jämförbara siffror som 2018.
– Vi ser sedan många år i internationella och nationella undersökningar att turismen är i lite av ett paradigmskifte. Från traditionell turism, där valet handlar mer om att resa till en destination för att ta del av destinationens utbud. Till att vi nu är mer styrda av våra intressen och utifrån det väljer destination, själva reseanledningen, säger Johan.

Johan Engström, generalsekreterare Naturturismföretagen. Foto: Anna Holm.
Konsekvensen av detta är att valet av vart och hur man vill resa, i jämförelse med traditionellt resande, ger andra förutsättningar och nya affärsmodeller.
– För Sverige innebär det att tack vare de rika och olika natur- och kulturvärden vi har, tillsammans med de alla de positiva värden som ”varumärket Sverige” är, att vi har mycket goda förutsättningar för en väldigt positiv utveckling.
Förstå och ha modet
Natur och kulturturism – rätt gjort kan vara en del av den omställning som måste göras för att nå de globala målen. Men vi i Sverige behöver förstå och ha modet att göra ”rätt saker rätt”, menar Johan.
– Vi är en bransch som väver som en tråd genom väldigt många olika delar i samhället. Därför kan vi göra skillnad. Transporter, livsmedel, integration, lärande, fysisk och psykisk hälsa, arbetstillfällen, ekonomi. Vi är en bransch som bygger på att skapa positiva upplevelser för människor, vi bidrar till glädje, trygghet, förståelse och stolthet – attraktiv och hållbar landsbygdsutveckling och platsutveckling även i och kring städerna. I min roll, som generalsekreterare för den branschorganisation i Sverige som ska leverera de upplevelser som efterfrågas – behöver vi samverka och skapa de förutsättningar som krävs för att turismen i Sverige skall utvecklas på ett hållbart sätt – ekonomiskt, socialt och ekologiskt.
Medlemsträffar med fokus på internationell synlighet och försäljning
En del i föreningens arbete för positionering är samverkan med ATTA. Det innebär att föreningen nu i början av året bjuder in medlemmar och partners till två digitala träffar med inriktning på internationella samarbeten och försäljning.
4 februari hålls en digital träff som gästas av representanter från både ATTA och Visit Sweden. Där läggs fokus på nyttan med internationella samarbeten.
– I samband med det berättar vi också mer om erbjudandet som möjliggörs genom föreningens avtal med ATTA, säger Johan Engström. Senare under mars bjuder Naturturismföretagen in till ytterligare en digital träff där också ATTA deltar. I den ligger fokus på internationell försäljning utifrån produkt och prissättning, säger Johan Engström.
. . .
Text: Ulrica Dahlqvist, Naturturismföretagen.
Naturturismföretagen, Nationellt nav för hållbar turism, med finansiering från
