Nedan finns svar på de vanligaste frågorna för den försäkringslösning som Naturturismföretagen erbjuder.
Hittar du inte svar på det du undrar välkommen att mejla kansliet på info@naturturismforetagen.se.
Är du inte medlem, vill bli det och därmed också få den grundläggande företagsförsäkringen och möjlighet att lägga till frivillig tilläggsförsäkring, välkommen att ansöka om medlemskap. Här finns mer information samt länk till formulär för ansökan.
Som branschorganisation vill Naturtismföretagen ta ansvar för branschen och dess behov. Det behövs bättre förutsättningar för att bedriva naturturism i Sverige, som är den största reseanledningen till landet.
Föreningen vet att många saknar försäkring eller har försäkringar som är lite oklara, otydliga eller inte anpassade efter verksamheten. Det beror mycket på att branschen är liten, spretig och relativt okänd, inte minst för försäkringsbolagen. En vettig grundförsäkring gynnar branschen, stöder professionaliseringen och en hållbar utveckling framåt. Försäkringslösningen infördes 1 januari 2024 och ingår i medlemskapet för företag med en omsättning under 2 miljoner kronor/år.
En hållbar utveckling för branschen är ett viktigt mål för föreningen att arbeta med, en kollektiv försäkringslösning en viktig del i det.
En försäkring är så klart viktigt i första hand om det händer något oförutsett men det är också viktigt ur samarbetssynpunkt, för att företagen ska kunna växa och komma över lönsamhetströsklarna. En försäkring är dessutom väldigt viktigt för att kunna arbeta internationellt. De första frågorna en internationell turoperatör ställer är ”har du försäkring och hur ser den ut”.
Genom att samla oss på det här sättet kommer det framöver också bli tydligare vilka behov som finns gällande försäkringsskydd bland naturturismföretag. Det kan till exempel möjliggöra att fler försäkringsmoment kommer läggas till i den frivilliga tilläggsförsäkringen eller andra tillägg.
Ditt medlemskap påverkas inte. Den grundläggande företagsförsäkring ingår i medlemskapet (gäller från 1 januari 2024), för företagsmedlemmar med en omsättning under 2 mkr/år. Det finns också möjlighet att välja att lägga till en frivillig tilläggsförsäkring.
Läs mer om våra olika medlemskap, medlemsvärden och vad det kostar att vara medlem >>
Kostnad för medlemskap för samtliga medlemskategorier finns här. Där framgår också delen som har med försäkringen att göra.
Söderberg & Partners som skickar försäkringsbreven direkt till dig som medlem.
Så snart du betalt medlemsavgiften skickar vi på Naturturismföretagen informationen vidare till Söderberg & Partners som hanterar försäkringsbreven.
För dig som är medlem och har företagsförsäkringen så är det mycket viktigt att du betalar förnyelsen av ditt medlemskap i tid, annars finns det en risk för att det blir ett glapp i ditt försäkringsskydd.
Villkorsmässigt i delen som omfattar rättsskydd krävs det en obruten betalperiod, dvs du måste ha betalat medlemskapet och därmed försäkringen innan betaltid går ut, i annat fall gäller en karenstid om två år. D v s en sen betalning innebär att rättskyddet i försäkringen inte gäller under två år.
I villkoren för grundförsäkringen finns ett indexskydd om 20 %, vilket även gäller omsättningen.
Dvs om ditt företags omsättning ökar och blir mer än 20% över 2Mkr behöver du kontakta S&P som hjälper er att se över försäkringsskyddet.
Eftersom företagsförsäkringen är framtagen för företagsmedlemmar med omsättning upp till två mkr, behöver du också meddela Naturturismföretagen om din omsättning ökar för då hamnar du i en annan medlemskategori. Här ser du vad som gäller >>
Försäkringen är obligatorisk för kategorin mindre medlemsföretag och går inte att välja bort. Grundmodulen som ingår i medlemskapet är upphandlad för hela medlemsgruppen för att ge dig som medlem möjligheten till ett basskydd till en förmånlig premie.
Självklart vill vi inte att medlemmar avslutar sitt medlemskap, för att vi nu inkluderar grundmodulen avseende försäkring i medlemskapet.
Vi föreslår att du kontaktar ditt försäkringsbolag och berättar vilka delar i försäkringen som nu ingår i medlemskapet och att du vill ta bort dessa från din befintliga försäkring. Normalt går det att ta bort de delar som överlappar och få en reduktion på premien.
Kontakta Söderberg & Partners om du vill ha hjälp att se över din nuvarande försäkring.
Du måste vara medlem för att kunna ha kvalitetsmärkningen Nature´s Best.
Självklart vill vi inte att du avslutar sitt medlemskap och inte längre kan vara kvalitetsmärkt för att vi nu inkluderar grundmodulen avseende försäkring i medlemskapet.
Vi föreslår att du kontaktar ditt försäkringsbolag och berättar vilka delar i försäkringen som nu ingår i medlemskapet och att du vill ta bort dessa från din befintliga försäkring. Normalt går det att ta bort de delar som överlappar och få en reduktion på premien.
Kontakta Söderberg & Partners om du vill ha hjälp att se över din nuvarande försäkring.
Det finns alltid en årsförfallodag på en försäkring. Och ingen ska behöva vara dubbelförsäkrad.
För dig som i dag redan har det som ingår i basförsäkringen (den grundläggande företagsförsäkring som ingår i medlemskapet) och är nöjd med den så kontakta ditt försäkringsbolag och berätta att dessa delar ingår nu i medlemskapet i din branschorganisation och därför vill du ta bort den från din nuvarande försäkring. Normalt går det att ta bort de delar som överlappar och få en reduktion på premien.
Annars kan du kontakta Söderberg & Partners om du vill ha hjälp att se över din nuvarande försäkring.
I försäkringsvillkoren finns ett indexerings-/investeringsskydd om 30 %. Med detta menas att om egendom/omsättning varierar, så ryms det ändå i försäkringen, om det håller sig inom denna nivå.
För de tre delar som den grundläggande företagsförsäkringen innefattar gäller följande;
Kundolycksfall – gäller inom Norden
Ansvar – Hela Världen exkl. USA/Kanada
Rättsskydd –Svensk rätt gäller, så om bolaget har säte i Sverige, så gäller momentet
Ja, du kan vara medlem om du har säte i något av de nordiska länderna. Faller du in under medlemskategorin mindre företag med omsättning under 2 Mkr omfattas du av den obligatoriska medlemsförsäkringen.
Däremot kommer du inte kunna välja till tilläggsförsäkringen, på grund av skatterna.
Den grundläggande försäkringen kommer du som redan är medlem automatiskt när ditt medlemskap förnyas eller när du som ny medlem ansöker om medlemskap.
Vill du också ha den frivilliga tilläggsförsäkringen kontaktar du Söderberg & Partners och uppger att du är medlem i Naturturismföretagen, i kategorin mindre företag.
Ansök om medlemskap genom att fylla i det här formuläret.
Från 2024-01-01 ingår den grundläggande företagsförsäkringen i medlemskapet.
Söderberg & Partners arbetar utifrån fyra startdatum. 1
jan, 1 april, 1 juli, och 1 oktober.
Exempel: Har du som kund betalat ditt medlemskap under Q1 (första kvartalet på året) börjar din
försäkring gälla från den 1 januari samma år.
Föreningen har sett att behoven av en skräddarsydd försäkring är störst bland de mindre företagen, därför är det just nu vad vi erbjuder.
Större medlemsföretag (med omsättning över 2 miljoner kr/år) har ofta en mer komplex verksamhet med mer varierande behov, så just nu finns inget erbjudande om kollektiv företagsförsäkring för dessa medlemmar.
Större medlemsföretag som vill se över sina nuvarande försäkringar är varmt välkomna att kontakta Söderberg & Partners för att diskutera ett individuellt försäkringserbjudande anpassat för verksamheten.
Om det är en underentreprenör till dig som står för själva eventet/aktiviteten behöver de har en egen kundolycksfallsförsäkring.
Verksamhetsansvar, Rättskydd och Kundolycksfall.
Mer information om det och samtliga försäkringsvillkor finns här.
Egendom, Kund- och leverantörsavbrott, Krisförsäkring, Kollektiv olycksfallsförsäkring för max 5 anställda och Extrakostnadskydd.
Mer information om det och samtliga försäkringsvillkor finns här.
Kontakta Söderberg & Partners och uppge att du är medlem i kategorin mindre företag.
Naturturismföretagen – Nationellt nav för hållbar turism,
med finansiering från